Σάββατο 19 Μαρτίου 2011

ΤΑΧΥΡΥΘΜΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ

ΤΑΧΥΡΥΘΜΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ

ΤΑΧΥΡΥΘΜΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ - ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΕΣ ΧΩΡΕΣ



Για εσάς που επιθυμείτε όχι απλά να παρακολουθήσετε κάποιο ταχύρυθμο τμήμα αλλά να μάθετε Γερμανικά ευχάριστα και μεθοδικά στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα έχουμε να σας προτείνουμε το Deutsch Rasant που σε έξι μήνες εξασφαλίζει στον αρχάριο σπουδαστή γνώσεις επιπέδου Β2 

Δύο δίωρα την εβδομάδα αρκούν ώστε σε έξι μήνες να μπορείτε με άνεση να επικοινωνείτε και να ενταχθείτε στα περισσότερα από τα μεταπτυχιακά τμήματα των γερμανόφωνων Πανεπιστημίων 

Εξειδικευμένη προετοιμασία για τις εξετάσεις Test DaF και DSH μέσα από δικές μας προσωπικές σημειώσεις.

Καί όλα αυτά με δίδακτρα τόσο οικονομικά όσο δεν μπορείτε να φανταστείτε !

ΔΩΡΕΑΝ το πρώτο μάθημα γνωριμίας για να διαπιστώσετε μόνοι σας την αποτελεσματικότητα της μεθόδου και να δείτε ότι αυτό που υποσχόμαστε το πραγματοποιούμε !

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο
6 9 9 8 8 5 3 99 6

ΘΕΣΕΙΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Γενικές Πληροφορίες
Η Γερμανία διαθέτει 350 κρατικά Ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μεταξύ των οποίων και 30 σχολές Ιατρικής καθώς και πάνω από 4.000 νοσοκομεία με άδεια μετεκπαίδευσης ιατρών.
  • Μετά τη λήψη του πτυχίου της Ιατρικής δίνεται η δυνατότητα απόκτησης της άδειας άσκησης επαγγέλματος (Approbation als Arzt).
  • Μετά την απόκτηση της άδειας αρχίζει η μετεκπαίδευση (Weiterbildung) για την απόκτηση της ειδικότητας. Η ειδίκευση πραγματοποιείται σε νοσοκομεία τα οποία έχουν το δικαίωμα μετεκπαίδευσης.

Η βασική προϋπόθεση για να μπορέσει κανείς να πραγματοποιήσει την ειδίκευση στη Γερμανία είναι η απόκτηση της άδειας άσκησης επαγγέλματος της Ιατρικής. Η άδεια αυτή (Approbation als Arzt) δίνει το δικαίωμα εργασίας σε νοσοκομεία, πανεπιστημιακές κλινικές και ιδιωτικά ιατρεία.
Η ειδίκευση πραγματοποιείται σε νοσοκομεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το γερμανικό κράτος. Λίστες αναμονής δεν υπάρχουν. Ο διευθυντής ενός νοσοκομείου επιλέγει με δικά του κριτήρια τους υπαλλήλους του. Η ειδικότητα γίνεται σε νοσοκομεία όπου ο ειδικευόμενος ιατρός παίρνει θέση ειδίκευσης σαν «Assistenzarzt»( «βοηθός ιατρός» ) ή  «Arzt in Weiterbildung». Ακόμη, υπάρχουν ορισμένα ιδιωτικά ιατρεία που ένας ιατρός έχει δικαίωμα ειδίκευσης για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα. Το επίπεδο γνώσεων της Γερμανικής γλώσσας θα πρέπει να είναι αρκετά καλό.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τους πολίτες της Ε.Ε.;

Ως πολίτες της Ε.Ε. έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους Γερμανούς γιατρούς.
Ø      άμεση παροχή της άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος
Ø      βασική προϋπόθεση: Γνώση της Γερμανικής
Προσλήψεις γίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου
Ø      τα νοσοκομεία λειτουργούν ανεξάρτητα από το Γερμανικό κράτος
Ø      για θέματα προσωπικού αποφασίζουν η διοίκηση και ο εκάστοτε διευθυντής
Δικαίωμα μετεκπαίδευσης ιατρών έχουν
Ø      πανεπιστημιακές κλινικές (Universitätsklinik)
Ø      ακαδημαϊκά εκπαιδευτικά νοσοκομεία (Akademisches Lehrkrankenhaus)
Ø       ιδιωτικά ιατρεία (Privat-Praxis)



Όσοι είναι  κάτοχοι της άδειας άσκησης της Ιατρικής από χώρα της Ε.Ε. πρέπει να εξασφαλίσουν μια θέση ως «βοηθός ιατρός» (η θέση αυτή είναι αμειβόμενη). Μετά θα υποβάλουν στην αρμόδια αρχή του κρατιδίου, στο οποίο θα εργαστούν, αίτηση για αναγνώριση της άδειας στην αρμόδια αρχή του εκάστοτε κρατιδίου. Η Γερμανία όπως και κάθε χώρα της Ε.Ε. είναι υποχρεωμένη να αναγνωρίζει τα πτυχία από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ε.Ε. Η αναγνώριση διαρκεί μέχρι 3 μήνες. Μόλις ο ειδικευόμενος πάρει την άδεια άσκησης επαγγέλματος πρέπει άμεσα να γραφτεί στο αρμόδιο ιατρικό επιμελητήριο (αντίστοιχο του Ιατρικού Συλλόγου στην Ελλάδα).
Ενδεικτικά παραδείγματα διάρκειας ειδίκευσης

Ειδικότητα  / Διάρκεια ειδίκευσης              
Αναισθησιολογία
5 χρόνια

Ανατομία
4 χρόνια

Οφθαλμολογία
5 χρόνια

Χειρουργική
5 χρόνια

Μαιευτική-γυναικολογία
5 χρόνια

Ωτοριν/γία
5 χρόνια

Δερματολογία

4 χρόνια
Παθολογία

6 χρόνια

Παιδιατρική
5 χρόνια

Νευρολογία
5 χρόνια

Ορθοπεδική
6 χρόνια

Ψυχιατρική
5 χρόνια

Ουρολογία
5 χρόνια


Θέσεις ειδίκευσης

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν για κενές θέσεις ειδικότητας στο περιοδικό «Deutschesrzteblatt», όπως επίσης και στην ιστοσελίδα www.aerzteblatt.de στο τμήμα «Stellenmarkt». Ä

Βήματα εύρεσης εργασίας

Αιτήσεις
Ø      μέσω e-mail
Ø      συνοδεύονται από επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, βιογραφικό σημείωμα (στα Γερμανικά), συστατικές επιστολές (στα Γερμανικά, Αγγλικά)

Συνέντευξη
Ø      επάρκεια στη Γερμανική γλώσσα
Ø      σωστή ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας του νοσοκομείου 

Δικαιολογητικά εκπαίδευσης
Ø      πτυχίο
Ø      άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος
Ø      βεβαίωση επαγγελματικών εμπειριών
Ø      συστατικές επιστολές
Ø      βεβαίωση γλωσσικής επάρκειας

Χρήσιμες πληροφορίες

Η επαγγελματική εμπειρία είναι πολύ σημαντική. Συνιστάται η ολοκλήρωση του Αγροτικού στην Ελλάδα είτε απόκτηση εμπειριών ως επισκέπτης ιατρός ή συμμετοχή σε ερευνητικό πρόγραμμα. Καλές προοπτικές πρόσληψης υπάρχουν κυρίως σε νοσοκομεία της Ανατολικής Γερμανίας, σε νοσοκομεία και ιατρεία σε μικρές πόλεις
καθώς και στην Γενική Ιατρική και Παθολογία. Το ωράριο εργασίας υπερβαίνει κατά πολύ το οχτάωρο, μη συμπεριλαμβανομένων των εφημεριών. Ο μισθός σε μία Πανεπιστημιακή Κλινική είναι κατά μέσο όρο περίπου 3.500€, σε ένα Ακαδημαϊκό Εκπαιδευτικό Νοσοκομείο 3.300€ και σε ένα ιδιωτικό ιατρείο 1.600€.


Χρήσιμες ιστοσελίδες

Ιστοσελίδα του Ιατρικού Συλλόγου της Γερμανίας
www.bundesaerztekammer.de

Κενές θέσεις εργασίας
Πληροφορίες σχετικά με την ιατρική ειδικότητα και την εξάσκηση επαγγέλματος στη Γερμανία για πολίτες της Ε.Ε. (στα Γερμανικά)

Νοσοκομεία και κλινικές ανά ειδικότητα
www.kliniken.de
http://de.dir.yahoo.com/Gesundheit/Krankenhaeuser
www.google.de (yahoo + Krankenhäuser)

Διευθύνσεις ιατρικών συλλόγων (Adressen der Ärztekammern)
 
Herbert-Lewin-Str.1
50931 Köln
Tel.: 0221/4004-0
Fax.: 0221/4004-388
e-mail: info@baek.de
Jahnstr. 40
70597 Stuttgart
Tel.: 0711/769890
Fax: 0711/7698950
e-mail:info@laek-bw.de
Mühlbaurstr. 16
81677 München
Tel.: 089/4147-0
Fax: 089/4147-280
e-mail: blaek@blaek.de
Friedrichstr. 16
10969 Berlin
Tel.: 030/40806-0
Fax: 030/40806-3499
e-mail:kammer@aekb.de
Dreifertstr. 12
03044 Cottbus
Tel.: 0355/78010-0
Fax: 0355/78010-36
e-mail: post@laekb.de
Schwachhauser Heerstr. 30
28209 Bremen
Tel.: 0421/340420-0
Fax: 0421/340420-9
e-mail: info@aekhb.de
Humboldtstr. 56
22083 Hamburg
Tel.: 040/228020
Fax: 040/2209980
e-mail:aekhh@aerztekammer-hamburg.de
Im Vogelsgesang 3
60488 Frankfurt
Tel.: 069/97672-0
Fax: 069/97672-128
e-mail:laek.hessen@laekh.de
August-Bebel-Str. 9a
18055 Rostock
Tel.: 0381/49280-0
Fax: 0381/49280-80
e-mail:info@aek-mv.de
Berliner Allee 20
30175 Hannover
Tel.: 0511/38002
Fax: 0511/3802240
e-mail:info@aekn.de
Tersteegenstr. 9
40474 Düsseldorf
Tel.: 0211/43020
Fax: 0211/4302200
e-mail:aerztekammer@aekno.de
Deutschhausplatz 3
55116 Mainz
Tel.: 06131/288220
Fax: 06131/2882288
e-mail:kammer@laek-rlp.de
Faktoreistr. 4
66111 Saarbrücken
Tel.: 0681/4003-0
Fax: 0681/4003340
e-mail:info-aeks@aeksaar.de
Schützenhöhe 16
01099 Dresden
Tel.: 0351/82670
Fax: 0351/8267412
e-mail:dresden@slaek.de
Doctor-Eisenbart-Ring 2
39120 Magdeburg
Tel.: 0391/60546
Fax: 0391/6054700
e-mail:info@aeksa.de
Bismarckallee 8-12
23795 Bad Segeberg
Tel.: 04551/8030
Fax: 04551/803180
e-mail:aerztekammer@aeksh.org
Im Semmicht 33
07751 Jena-Maua
Tel.: 03641/6140
Fax: 03641/614169
e-mail:post@laek-thueringen.de
Gartenstr. 210-214
48147 Münster
Tel.: 0251/9290
Fax: 0251/9292999
e-mail:posteingang@aekwl.de



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Γιατί σπουδές στο Εξωτερικό;
Η ζωή σε μια άλλη, ξένη χώρα βοηθά στο να μπορεί κανείς να διευρύνει τους ορίζοντες του. Αυτός ο τρόπος αντίληψης ανοίγει νέες προοπτικές και δίνει ερεθίσματα. Οι εμπειρίες από τη ζωή στο εξωτερικό επηρεάζουν θετικά την προσωπικότητα μας και την εμπλουτίζουν.

Το να γνωρίζει κανείς έναν άλλο πολιτισμό έχει ως αποτέλεσμα την διεύρυνση του ορίζοντα μας - ακόμη κι όταν ο πολιτισμός αυτός δε μας φαίνεται με την πρώτη ματιά τόσο ξένος και διαφορετικός. Και αυτό συντελεί στο να αμβλύνονται οι προκαταλήψεις. Σε προσωπικό επίπεδο, οι φιλίες με ανθρώπους από άλλες χώρες αποτελούν ένα μεγάλο όφελος και κατά τη διάρκεια των σπουδών σας θα μπορέσετε να κάνετε πολύ εύκολα τέτοιες γνωριμίες και φιλίες.

Οι σπουδές στο εξωτερικό ενισχύουν την αυτονομία σας σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι οι σπουδές στην ίδιας σας την πατρίδα και βελτιώνουν τις επαγγελματικές σας ευκαιρίες.

Εμπειρίες που αποκτάτε σε ένα διεθνές πλαίσιο σας εξοπλίζουν ιδιαίτερα για μια επαγγελματική ζωή σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Οι σπουδές στο εξωτερικό ενισχύουν θετικά το βιογραφικό σας, δημιουργώντας ένα μεγάλο πλεονέκτημα στην εύρεση εργασίας. Οι σπουδές στο εξωτερικό σας παρέχουν εξάλλου τη δυνατότητα να καλλιεργήσετε τις γνώσεις σας σε μια ξένη γλώσσα και να δημιουργήσετε ήδη από πολύ νωρίς διεθνείς επιστημονικές και επαγγελματικές επαφές.

Το να σπουδάζει κανείς σήμερα στο εξωτερικό δεν σημαίνει πλέον υποχρεωτικά τη συνολική επιμήκυνση της διάρκειας σπουδών. Οι σπουδαστικές επιδόσεις και οι τίτλοι σπουδών από τη Γερμανία αναγνωρίζονται κατά κανόνα από τις Αρχές της πατρίδας σας. Επιπλέον, πολλά πανεπιστήμια έχουν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια ειδικά προγράμματα σπουδών, τα οποία ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες φοιτητών από το εξωτερικό.

Συμπερασματικά μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι οι σπουδές στο εξωτερικό αποτελούν πολύτιμη επένδυση για το μέλλον σας.
Γιατί σπουδές στη Γερμανία;
Τα γερμανικά πανεπιστήμια διαθέτουν ένα παγκόσμιο κύρος. Αποτελούν πηγή σημαντικών και διεθνώς προβεβλημένων συνεισφορών στην καινοτόμα έρευνα και ανάπτυξη.
Πολλές ριζοσπαστικές εφευρέσεις προέρχονται από τη Γερμανία. Ο κατάλογος γερμανών νομπελιστών είναι ευρύς: μόνο στους τομείς θετικών επιστημών και ιατρικής υπάρχουν ήδη 68 βραβευθέντες. Στην ομάδα αυτή ανήκουν οι Wilhelm Conrad Röntgen, Robert Koch, Max Planck, Albert Einstein, Christiane Nüsslein-Volhard και Harald zur Hausen.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η Γερμανία θεωρείται επίσης η χώρα των ποιητών και στοχαστών, ως η χώρα του Kant, του Hegel και του Adorno, του Goethe, του Heine και του Brecht, αλλά επίσης των Bach, Beethoven και Brahms.

Η επιστήμη και η έρευνα έχουν στη Γερμανία μια μακρά παράδοση. Το παλαιότερο πανεπιστήμιο ιδρύθηκε το 1386 στη Χαιδελβέργη. Σήμερα υπάρχουν στη Γερμανία περισσότερα από 360 κρατικά ή επίσημα αναγνωρισμένα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα πανεπιστήμια αυτά βρίσκονται σε 170 σημεία της γερμανικής επικράτειας. Τα πανεπιστήμια προσφέρουν ποικίλες δυνατότητες για σπουδές και έρευνα. Συνολικά προσφέρονται πάνω από 13.000 προγράμματα σπουδών, 800 εκ των οποίων απευθύνονται ιδιαίτερα σε φοιτητές από χώρες του εξωτερικού.

Στη Γερμανία θα βρείτε ιδιαίτερα καλές συνθήκες για επιτυχείς σπουδές. Τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα διαθέτουν άριστο και πλήρως εκσυγχρονισμένο εξοπλισμό.

Οι σπουδαστές απολαμβάνουν εντατικής φροντίδας στη Γερμανία και αντιμετωπίζονται, ως νέοι επιστήμονες, με την ανάλογη σοβαρότητα. Μη ξεχνάτε, εν τέλει, ότι τα γερμανικά αποτελούν μια απ' τις σημαντικότερες γλώσσες στο χώρο της επιστήμης. Αποτελούν επίσης μια παγκόσμια γλώσσα την οποία μιλούν 125 εκατομμύρια πολίτες. Αν τα αγγλικά αποτελούν ένα 'must', τα γερμανικά αποτελούν σίγουρα ένα 'plus'. Παρότι η γνώση της αγγλικής θεωρείται σήμερα αυτονόητη, οι δυνατότητες επαγγελματικής σταδιοδρομίας σ' ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον βελτιώνονται σημαντικά με τη γνώση μιας δεύτερης ξένης γλώσσας. Αξίζει να μάθετε γερμανικά! Ποια προσόντα χρειάζομαι για να σπουδάσω σ' ένα γερμανικό πανεπιστήμιο;
Εάν επιθυμείτε να παρακολουθήσετε ένα πλήρες προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών (π.χ. Bachelor), θα πρέπει να έχετε απολυτήριο λυκείου και βεβαίωση πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (επιτυχής συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις). Επίσης, θα πρέπει να έχετε παρακολουθήσει στο λύκειο την κατεύθυνση που είναι σχετική με τη σχολή που θα επιλέξετε στη Γερμανία. Το International Baccalaureat (IB), δηλ. το διεθνές απολυτήριο, το οποίο επιλέγουν όσοι θέλουν να σπουδάσουν απευθείας στο εξωτερικό, επιτρέπει επίσης την πρόσβαση στα πανεπιστήμια της Γερμανίας. Ορισμένοι κλάδοι σπουδών (όπως Ιατρική, Οδοντιατρική, Φαρμακευτική, Ψυχολογία) υπόκεινται σε περιορισμό του αριθμού εισακτέων («numerus clausus»). Μόνο υποψήφιοι με πολύ καλές επιδόσεις και με πολύ καλές γνώσεις της Γερμανικής έχουν πιθανότητες εισαγωγής στις σχολές αυτές. Η υπηρεσία «Hochschulstart» παραλαμβάνει τις αιτήσεις με περιορισμένο αριθμό εισακτέων.
Εάν προτίθεστε να ολοκληρώσετε ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών ή άλλων περαιτέρω σπουδών (π.χ. Master), το πανεπιστημιακό σας πτυχίο πρέπει να είναι τουλάχιστον τριετούς φοίτησης (Bachelor) και κατάλληλο για την πρόσβαση σ' ένα τέτοιο πρόγραμμα σπουδών. Οι αιτήσεις για τα μεταπτυχιακά προγράμματα πρέπει να απευθύνονται απευθείας στα πανεπιστήμια.

Εάν επιθυμείτε να αποκτήσετε έναν διδακτορικό τίτλο (π.χ. PhD) στη Γερμανία, πρέπει απαραιτήτως να κατέχετε ένα πανεπιστημιακό πτυχίο πενταετούς φοίτησης ή να είσαστε κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. Η ισοτιμία καθορίζεται απ' το πανεπιστήμιο της επιλογής σας και θα πρέπει να επικοινωνήσετε απευθείας μ' αυτό.

Τι είδους πανεπιστήμια υπάρχουν στη Γερμανία;
Υπάρχουν συνολικά 371 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε ολόκληρη τη γερμανική επικράτεια. Η δομή των πανεπιστημίων ακολουθεί την αρχή της «ενότητας έρευνας και διδασκαλίας» και απολαμβάνουν ένα άριστο διεθνές κύρος. Με την ιδιότητά τους ως σύγχρονα πανεπιστήμια, συνδυάζουν τη βασική με την εφαρμοσμένη έρευνα. Οι συμφωνίες διεπιστημονικής συνεργασίας με πολυεθνικές εταιρίες ή ερευνητικά ιδρύματα αποτελούν συνήθη πρακτική και συμβάλλουν σίγουρα στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πτυχιούχων.

Ο μεγάλος αριθμός των γερμανικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων Εφαρμοσμένων Επιστημών («Fachhochschulen») προσφέρουν υψηλής ποιότητας ακαδημαϊκή επαγγελματική κατάρτιση, για όσους δεν επιθυμούν να ακολουθήσουν μια καριέρα στην επιστήμη. Εκτός απ' τις θεωρητικές γνώσεις που προσφέρουν, τα πανεπιστημιακά αυτά ιδρύματα εφαρμοσμένων επιστημών αποδίδουν επίσης μεγάλη σημασία στην πρακτική εμπειρία που οι φοιτητές τους αποκτούν σε επιχειρήσεις ή οργανισμούς κοινής ωφέλειας.
Μερικά στοιχεία για το γερμανικό σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης:

  • 110 πανεπιστήμια (Universitäten, U) που συμπεριλαμβάνουν τεχνολογικά πανεπιστήμια (Technische Universitäten, TU ή TH) εκ των οποίων 13 είναι ιδιωτικά και στα οποία φοιτούν περίπου 1,4 εκατομμύρια φοιτητές.
  • 207 πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών (Fachhochschule, FH ή H), εκ των οποίων 55 είναι ιδιωτικά, με συνολικό αριθμό φοιτητών που προσεγγίζει τις 520.000.
  • 55 σχολές μουσικής (Musikhochschulen), καλών τεχνών (Kunsthochschulen) και κινηματογράφου (Filmhochschulen), εκ των οποίων δύο είναι ιδιωτικές με περισσότερους από 30.000 φοιτητές.
Τα 92, συνολικά, ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι αναγνωρισμένα από το γερμανικό κράτος.

Τι πτυχία προσφέρουν τα γερμανικά πανεπιστήμια;
Ως τώρα, οι καθιερωμένοι τίτλοι σπουδών που απένειμαν τα γερμανικά πανεπιστήμια ήταν το Diplom [Δίπλωμα], π.χ. «Diplom-Ιngenieur» [διπλωματούχος μηχανικός] και το Magister Artium (MA) [αντίστοιχο με το Master of Arts]. Η εξέταση Staatsexamen επέχει θέση τίτλου σπουδών, αποτελεί προϋπόθεση που απαιτείται για συγκεκριμένα επαγγέλματα υπό κρατική εποπτεία, όπως τα νομικά, η ιατρική, κλπ. Τα πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών («Fachhochschulen») απονέμουν το πτυχίο Diplom (FH) για προπτυχιακές σπουδές στους κλάδους της μηχανικής, των οικονομικών και των κοινωνικών σπουδών.

Καθώς όλοι οι ευρωπαϊκοί τίτλοι σπουδών (εκτός από τον παραπάνω τίτλο «Staatsexamen») αναμενόταν να καταστούν ομοιογενείς έως το έτος 2010 («Διακήρυξη της Bologna»), κάποια πανεπιστήμια εξακολουθούν να απονέμουν το Diplom για συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών (συχνά αποκλειστικά για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές). Αυτό συμβαίνει μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία αντικατάστασης του τίτλου Diplom από τους τίτλους Bachelor's και Master's, οι οποίοι είναι σήμερα οι καθορισμένοι τίτλοι σπουδών στη Γερμανία.

Χρειάζεται να γνωρίζω καλά τη γερμανική γλώσσα;
Γλώσσα διδασκαλίας στα γερμανικά πανεπιστήμια είναι τα γερμανικά. Όμως η γνώση της γερμανικής γλώσσας δεν αποτελεί προαπαιτούμενο για την είσοδο σε πολλά διεθνή προγράμματα σπουδών («international degree programmes»), εφόσον στα αρχικά, τουλάχιστον, εξάμηνα η διδασκαλία γίνεται εν μέρει ή και εξ ολοκλήρου στα αγγλικά. Για τον λόγο αυτό, συχνά απαιτείται η εξακρίβωση των κατάλληλων ικανοτήτων στην αγγλική γλώσσα (συνήθως τίθεται η προϋπόθεση εξέτασης TOEFL ή IELTS).
Συνεπώς, σας παρακαλούμε να μην αμελείτε να ενημερωθείτε στην ιστοσελίδα του γερμανικού πανεπιστήμιου της επιλογής σας για τυχόν προϋποθέσεις γλωσσικής επάρκειας, τις οποίες θα πρέπει να πληροίτε για τις σπουδές της επιλογής σας.

Εάν επιθυμείτε να ολοκληρώσετε προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ή ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών που διδάσκεται στα γερμανικά, θα σας ζητηθεί να αποδείξετε ότι χειρίζεστε άρτια την γερμανική γλώσσα.

Η εξέταση TestDaF, ένα κεντρικό, τυποποιημένο τεστ που ακολουθεί το μοντέλο του «Test of English as a Foreign Language» (TOEFL), προσφέρει σε αλλοδαπούς υποψηφίους τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην εξέταση γλωσσικής επάρκειας, που απαιτείται για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση στη Γερμανία. Μπορείτε να κάνετε αυτή την εξέταση και στην Ελλάδα. Οι φοιτητές θα πρέπει να επιτύχουν στο «TestDaF - Niveaustufe 4» (Επίπεδο 4) σε κάθε μια απ' τις τέσσερις εξεταστικές ενότητες, για να αποκτήσουν την απαραίτητη γλωσσική πιστοποίηση και να εισαχθούν σε οποιοδήποτε γερμανόφωνο πρόγραμμα σπουδών. Μερικά πανεπιστήμια απαιτούν, εντούτοις, ένα λιγότερο φιλόδοξο προφίλ προσόντων.

Μια άλλη δυνατότητα είναι η «Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang ausländischer Studienbewerber» (DSH), μια εξέταση στη γερμανική γλώσσα για αλλοδαπούς υποψηφίους, που μπορεί κανείς να πραγματοποιήσει στα γερμανικά πανεπιστήμια. Η εξέταση αυτή διεξάγεται από τα ίδια τα πανεπιστήμια δύο φορές ανά έτος. Σε κάθε περίπτωση, να έχετε υπόψη σας ότι τα γερμανικά πανεπιστήμια προετοιμάζουν τους υποψήφιους φοιτητές για την εξέταση μόνο εφόσον έχει εγκριθεί η αίτησή τους και το ζητούμενο παραμένει η γλωσσική επάρκεια. Τα τμήματα αυτά είναι εντατικά και απευθύνονται μόνο σε υποψήφιους που έχουν ήδη ένα καλό επίπεδο γλωσσικής επάρκειας (Zentrale Mittelstufenprüfung ή C1) και διαρκούν περίπου 3-4 εβδομάδες.

Υπάρχουν και άλλα διπλώματα/πιστοποιητικά, με τα οποία μπορεί κανείς να πιστοποιήσει ότι πληροί απαιτήσεις επάρκειας για τη γερμανική γλώσσα όπως: Kleines Deutsches Sprachdiplom ή Zentrale Oberstufenprüfung του Goethe-Institut ή Deutsches Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz - Zweite Stufe (KMK II).

Οι απαιτήσεις γλωσσικής επάρκειας για παρακολούθηση σπουδών μικρότερης διάρκειας (π.χ. ένα ερευνητικό έτος ή καλοκαιρινά μαθήματα) δεν υπόκεινται σε συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Εντούτοις, η γνώση της γερμανικής γλώσσας είναι πάντοτε χρήσιμη, ακόμη κι όταν δεν απαιτείται ρητά.

Περισσότερες πληροφορίες για την εκμάθηση των γερμανικών

Ποιο είναι το καλύτερο πανεπιστήμιο;
Τα γερμανικά πανεπιστήμια παρουσιάζουν ένα γενικά σταθερό ποιοτικό επίπεδο. Εάν θέλετε να μάθετε ποιο πρόγραμμα σπουδών σε ποιο πανεπιστήμιο ταιριάζει καλύτερα στις επιθυμίες και τις ανάγκες σας, θα πρέπει πρώτα να καταλήξετε στο ποιοι ακριβώς είναι οι στόχοι των σπουδών σας. Κατόπιν θα είναι χρήσιμο να χρησιμοποιήσετε μια απ' τις πρόσφατα δημοσιευμένες πανεπιστημιακές αξιολογήσεις, που δείχνουν σε ποιους συγκεκριμένους κλάδους συμπεριλαμβάνονται τα πανεπιστήμια στην κορυφαία ομάδα. Η αξιολόγηση, που διεξάγεται απ' το Center for Higher Education Development (CHE) και το εβδομαδιαίο περιοδικό «DIE ZEIT», είναι ελεύθερα και δωρεάν προσβάσιμη στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα: www.university-ranking.de

Προσφέρουν τα γερμανικά πανεπιστήμια προγράμματα σπουδών συντομότερης διάρκειας ή σχολές θερινής φοίτησης;
Σχεδόν όλα τα γερμανικά πανεπιστήμια προσφέρουν δυνατότητες για συντομότερης διάρκειας φοίτηση, στο πλαίσιο προγραμμάτων συνεργασίας, όπως το ERASMUS. Θα σας συμβουλεύαμε να ζητήσετε πληροφορίες στο πανεπιστήμιο όπου φοιτείτε για την περίπτωση που υπάρχει τέτοια συνεργασία με κάποιο γερμανικό πανεπιστήμιο.

Πολλά γερμανικά πανεπιστήμια διαθέτουν και σχολές θερινής φοίτησης]. Εκτός απ' τα μαθήματα γερμανικής γλώσσας, το εύρος των προγραμμάτων αυξάνεται διαρκώς σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Η Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών (DAAD) δημοσιεύει σε ετήσια βάση φυλλάδια που παρουσιάζουν την ποικιλία των θερινών προγραμμάτων φοίτησης που προσφέρονται στη Γερμανία. Μια τράπεζα δεδομένων συνδεδεμένη με το διαδίκτυο διευκολύνει την εξεύρεση του κατάλληλου προγράμματος:
www.summerschools.de

Πως μπορώ να αποκτήσω διδακτορικό τίτλο στη Γερμανία;
Περί τα 120 πανεπιστημιακά ιδρύματα στη Γερμανία προσφέρουν σε πτυχιούχους δυνατότητες να αναβαθμίσουν τις ακαδημαϊκές τους σπουδές με ένα διδακτορικό.
Υπάρχουν δυο τρόποι απόκτησης διδακτορικού τίτλου: μέσω του κλασσικού «μοντέλου δασκάλου-μαθητευόμενου» ή μέσω των «δομημένων διδακτορικών προγραμμάτων»:


Το κλασσικό «μοντέλο δασκάλου-μαθητευόμενου»
Στη Γερμανία δεν συνηθίζεται η εφαρμογή ενός προγράμματος μαθημάτων υποχρεωτικής παρακολούθησης κατά τη διάρκεια εκπόνησης μιας διδακτορικής διατριβής. Οι φοιτητές συμφωνούν από κοινού με έναν επιβλέποντα καθηγητή πανεπιστημίου - τους λεγόμενους «Doktorvater»/«Doktormutter» - για το θέμα της διατριβής και στη συνέχεια εκπονούν την διατριβή ως ανεξάρτητη ερευνητική εργασία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει μια κεντρική υπηρεσία για την επιλογή και υποδοχή των υποψηφίων διδακτόρων. Η απόφαση αποδοχής αφορά αποκλειστικά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα υποδοχής, όπου ο σημαντικότερος ρόλος είναι αυτός του επιβλέποντα καθηγητή. Εάν λοιπόν επιθυμείτε να κάνετε το διδακτορικό σας στη Γερμανία, η πρώτη σας έγνοια πρέπει να είναι η αναζήτηση ενός επιβλέποντα καθηγητή. Ίσως έχετε ήδη μια ιδέα, με ποιον καθηγητή θα επιθυμούσατε να πραγματοποιήσετε το διδακτορικό σας. Αυτός μπορεί να είναι κάποιος που έχει πραγματοποιήσει δημοσιεύσεις για το ερευνητικό αντικείμενο του ενδιαφέροντός σας ή τον οποίο έχετε γνωρίσει σε κάποιο επιστημονικό συνέδριο. Στην ιστοσελίδα κάθε πανεπιστημιακής σχολής θα βρείτε εύκολα την διεύθυνση επικοινωνίας αυτού του προσώπου ώστε να απευθυνθείτε απευθείας σε αυτόν/ αυτήν. Το επόμενο βήμα είναι η επικοινωνία με τον επιθυμητό επιβλέποντα καθηγητή. Στείλτε του/ της ένα e-mail ή μια επιστολή με τις παρακάτω πληροφορίες: σύντομη περιγραφή του θέματος της έρευνάς σας, πληροφορίες για τις εμπειρίες που διαθέτετε στο ερευνητικό σας αντικείμενο, το βιογραφικό σας σημείωμα.

Εάν αυτός/ αυτή ενδιαφέρεται να σας δεχθεί ως υποψήφιο διδάκτορα, αναμένεται από εσάς να εγγραφείτε στο εν λόγω πανεπιστήμιο. Σας παρακαλούμε να πληροφορηθείτε όσο δυνατόν συντομότερα από το πανεπιστημιακό ίδρυμα εάν ο τίτλος σπουδών που ήδη κατέχετε πληροί τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή σας σ' ένα διδακτορικό πρόγραμμα.

Δομημένα διδακτορικά προγράμματα
Τα γερμανικά πανεπιστήμια προσφέρουν σήμερα συνολικά περί τα 600 δομημένα διδακτορικά προγράμματα, απ΄ τα οποία πολλά έχουν έναν διεθνή προσανατολισμό. Πέραν τούτου, δημιουργούνται ολοένα και περισσότερα ειδικά προγράμματα για αλλοδαπούς υποψήφιους διδάκτορες, τα οποία έχουν σχεδιαστεί αποσκοπώντας να καλύψουν τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των αλλοδαπών υποψηφίων.

Οι ειδικές αυτές διευθετήσεις αφορούν ως επί το πλείστον την προετοιμασία, την καθοδήγηση και συμβουλευτική υποστήριξη και την εξασφάλιση ευνοϊκών ερευνητικών συνθηκών. Σε αυτό το πλαίσιο, ο αλλοδαπός φοιτητής όχι μόνο μπορεί να συγγράψει την διατριβή του στην αγγλική ή μια άλλη παγκόσμια γλώσσα, αλλά και να βοηθηθεί από τα ενσωματωμένα στις σπουδές μαθήματα γερμανικής γλώσσας στο να ξεπεράσει τα γλωσσικά εμπόδια.

Πληροφορίες για αυτά τα προγράμματα, όπως επίσης και τις διευθύνσεις όλων των πανεπιστημίων και όλων των διδακτορικών προγραμμάτων και δυνατοτήτων θα βρείτε στις ακόλουθες ιστοσελίδες:
www.higher-education-compass.de
www.daad.de/international-programmes
www.forschungsportal.net
www.research-in-germany.de
www.academics.com
www.research-explorer.de
www.dfg.de


Χρειάζεται να πληρώσω δίδακτρα;
Τα περισσότερα γερμανικά πανεπιστήμια χρηματοδοτούνται από το κράτος. Μερικά ομόσπονδα κρατίδια της Γερμανίας (Hamburg, Nordrhein-Westfalen, Bayern, Baden-Württemberg, Niedersachsen) καθιέρωσαν, ωστόσο, την εισαγωγή περιορισμένου ύψους διδάκτρων (500,- Ευρώ/εξάμηνο, εξαίρεση Αμβούργου με 375,- Ευρώ/εξάμηνο). Κάποια πανεπιστήμια έχουν καθιερώσει δίδακτρα αποκλειστικά και μόνο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, για εξωπανεπιστημιακούς φοιτητές ή για φοιτητές που σπουδάζουν για πολύ μακρύτερο χρονικό διάστημα απ' την συνήθη περίοδο σπουδών. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια χρεώνουν δίδακτρα.

Λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τα δίδακτρα και άλλα βάρη και δαπάνες, τα οποία θα πρέπει να προϋπολογίσετε.

Μπορεί να δοθεί υποτροφία ή επιχορήγηση;
Τα πανεπιστήμια δεν συνηθίζεται να παρέχουν υποτροφίες ή επιχορηγήσεις. Υπάρχουν, ωστόσο, άφθονοι οργανισμοί στους οποίους μπορείτε να απευθυνθείτε για να ενημερωθείτε για τη δυνατότητα απόκτησης οικονομικής υποστήριξης. Οι υποτροφίες αυτές απονέμονται σε φοιτητές ανωτέρων ετών και πτυχιακούς. ’λλοι οργανισμοί που απονέμουν υποτροφίες αποφασίζουν οι ίδιοι για τους ισχύοντες όρους και προϋποθέσεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι δυνατή η υποστήριξη για ένα πλήρους διάρκειας πρόγραμμα σπουδών.
Διευθύνσεις οργανισμών που απονέμουν υποτροφίες.

Μπορώ να αποκτήσω αμειβόμενη θέση εργασίας ενώ σπουδάζω στη Γερμανία;
Ναι, επιτρέπεται να εργασθείτε επ' αμοιβή.

Οι φοιτητές που προέρχονται από χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Ισλανδία, το Λίχτενσταϊν, τη Νορβηγία, την Ελβετία, τη Μάλτα και την Κύπρο, επιτρέπεται να εργαστούν για οποιοδήποτε διάστημα επιθυμούν.

Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη ότι η εύρεση εργασίας δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Λεπτομερείς πληροφορίες για τη φοιτητική εργασία
Αρχή της σελίδας





ΘΕΣΕΙΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ιατρική Εκπαίδευση κατά την Ειδικότητα. Η Ελληνική και η Ευρωπαϊκή Πραγματικότητα. Εκτύπωση E-mail
Γράφει ο/η Αυγερινός Ευθύμιος   
12.11.06
Στα πλαίσια της επικείμενης αναμόρφωσης του συστήματος λήψης ειδικότητας στη χώρα μας, το ζήτημα της εκπαίδευσης κατά την ειδικότητα απασχολεί τις αρμόδιες επιστημονικές επιτροπές στην προσπάθειά τους να ανασυγκροτήσουνε έστω και τμηματικά ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας σε βαθύτατη κρίση. Τα μοντέλα ιατρικής εκπαίδευσης στην Ευρώπη, καθώς και οι συστάσεις των αρμόδιων Ευρωπαϊκών Επιτροπών αποτελούν δύο κατευθυντήριους άξονες με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Η μεταπτυχιακή Ιατρική εκπαίδευση και κυρίως το Ιατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο ειδίκευσης παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., εκτεινόμενα ποιοτικά από το «άριστο» μέχρι το «χείριστο», με την Ελλάδα να βρίσκεται κάπου στο μέσο αυτής της κλίμακας.

Ας δούμε ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα:
ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΜΟΝΕΣ
Ο νεαρός γιατρός μετά το πτυχίο είναι υποχρεωμένος να ολοκληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου (1,5 χρόνια) και προκειμένου για άντρες και τη στρατιωτική του θητεία (1,5 χρόνια). Αν υπολογίσει κανείς 1 μέχρι 3 χρόνια αναμονής για τις διάφορες ειδικότητες, ο συγκεκριμένος ιατρός έχει αποσυρθεί απο τη συστηματική εκπαίδευση της ιατρικής για περίπου 3 με 5 χρόνια. Τα χρόνια δηλαδή αμέσως μετά το πτυχίο, στα οποία ο ιατρός θα έπρεπε να υποβάλλεται σε εντατική πρακτική εκπαίδευση αναλώνονται χωρίς συγκεκριμένο αντικείμενο. Επομένως το σύστημα δημιουργεί εξαρχής υποψηφίους με σημαντικές ελλείψεις, οι οποίοι καλούνται να ειδικευτούν τη στιγμή που έχουν απωλέσει θεμελιώδεις γενικές γνώσεις ιατρικής, λόγω του χαμένου χρόνου εκπαίδευσης.
ΑΝΕΠΑΡΚΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πολύ λίγες είναι οι κλινικές που υποβάλλουν τους ειδικευόμενους ιατρούς σε συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Είναι επίσης λίγες οι κλινικές που θέτουν συγκεκριμένες προδιαγραφές δεξιοτήτων, τις οποίες πρέπει να κατέχει ο "ειδικός" ιατρός που τελειώνει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης (Π.χ. ποιες χειρουργικές τεχνικές θα πρέπει να κατέχει ο ειδικός χειρουργός μετά από 5 χρόνια ειδίκευσης και πόσα χειρουργία θα πρέπει να έχει διεκπεραιώσει ή ποιες δεξιότητες θεωρούνται απολύτως απαραίτητες για τον ειδικό παθολόγο;). Χαρακτηριστικό της έλλειψης προγράμματος σπουδών είναι η απουσία μαθημάτων (θεωρητικών και πρακτικών) από το καθημερινό πρόγραμμα του ειδικευόμενου ιατρού. Αντίθετα το καθημερινό του πρόγραμμα φαίνεται πολλές φορές να κατασπαταλάται σε γραμματειακά και νοσηλευτικά καθήκοντα για να μην αναφερθούμε στο θέμα των ατελείωτων αφημεριών που εξουθενώνουν και περιορίζουν εξαιρετικά τον προσωπικό χρόνο μελέτης. Τελικά η εκπαίδευση του ειδικευόμενου στηρίζεται στην φιλοτιμία και στην επιστημονική εκπαιδευτική επάρκεια των διευθυντών και επιμελητών.
ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
Τα διάφορα περιφερειακά και νομαρχιακά νοσοκομεία της χώρας παρουσιάζουν σημαντικές ανομοιότητες ως προς τον αριθμό αλλά και ως προς το είδος των περιστατικών που αντιμετωπίζουν. Ο τυπικός χαρακτηρισμός τους ως 2οβάθμια, 3οβάθμια κλπ κέντρα πολλές φορές δεν αντανακλά και το είδος των υπηρεσιών που προσφέρουν, με αποτέλεσμα το ίδιο γνωστικό αντικείμενο να προσφέρεται στους ειδικευόμενους σε εντελώς άνισες συνθήκες στα διάφορα νοσοκομεία της χώρας. Επομένως στο σημερινό σύστημα εκπαίδευσης υπάρχει μεγάλη ετερογένεια κέντρων εκπαίδευσης, κάτι που ενδεχομένως να συνεπάγεται και ετερογένεια ποιότητας ειδικών ιατρών.
ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ
Η κύρια λειτουργική μονάδα κάθε συστήματος εκπαίδευσης είναι ο εκπαιδευτής. Στα πλαίσια της ιατρικής,  εκπαιδευτής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε ανώτερος σε εμπειρία και σε χρόνια ιατρός (από τους τελειόφοιτους ειδικευόμενους, έως τους διευθυντές μιας κλινικής). Το πρόβλημα στο σημερινό σύστημα εκπαίδευσης είναι ότι οι εκπαιδευτές δεν είναι ουσιαστικά θεσμοθετημένοι, με αποτέλεσμα να επαφίεται στην προσωπική επιθυμία των εμπειρότερων ιατρών να διδάξουν. Ποιός ελέγχει τον εκπαιδευτή και πως μπορούμε να μιλάμε για ισότητα στην εκπαίδευση των ιατρών; Είναι σαφές ότι για να πετύχει οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης του συστήματος εκπαίδευσης θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στους εκπαιδευτές του συστήματος.
ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Ίσως να είναι άγνωστο για πολλούς το γεγονός ότι η Ολλανδία διαθέτει τα καλύτερα προγράμματα εκπαίδευσης, ίσως καλύτερα και από αυτά των Ηνωμένων Πολιτειών. Αν και οι γνωστές μας λίστες αναμονής δεν απουσιάζουν από το Ολλανδικό σύστημα ειδικοτήτων, η εισαγωγή στις οποίες γίνεται χωρίς εξετάσεις, η Ολλανδία παρέχει σχεδόν για όλες τις ειδικότητες ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών, κάτι που δεν συναντάμε εύκολα στην Ευρώπη. Τόσο η εκπαίδευση όσο και τα νοσοκομεία βρίσκονται υπό συνεχή ποιοτικό έλεγχο, ενώ η γενική ιατρική αποτελεί θεμέλιο του Ολλανδικού Συστήματος Υγείας. Στόχος των συμβουλευτικών επιτροπών και της ACMT (Advising Committee of Medical Training) στην οποία θα αναφερθώ παρακάτω είναι η προσέγγιση των Ολλανδικών προγραμμάτων.
Στον αντίποδα, τουλάχιστον μέχρι πριν από μερικά χρόνια βρισκόταν η Σουηδία (και κάποιες χώρες του νότου) με ένα από τα πιο αδύναμα εκπαιδευτικά συστήματα, αλλά με πολύ καλές υποδομές. Τα τελευταία χρόνια πάντως οι Σουηδοί έχουν αντιληφθεί το πρόβλημα και γίνονται προσπάθειες βελτίωσης. Σαν αποτέλεσμα πολλοί τελειόφοιτοι ακόμα και από τη χώρα μας καταφεύγουν πλέον στη Σουηδία για να ολοκληρώσουν την ειδικότητά τους. Μετά το πτυχίο και πριν την εισαγωγή στην ειδικότητα ο νεαρός γιατρός οφείλει να ολοκληρώσει 21 μήνες εργασίας στην παθολογία, καρδιολογία, χειρουργική, γενική ιατρική και ψυχιατρική. Η εισαγωγή στην ειδικότητα (χωρίς αναμονή) γίνεται χωρίς εξετάσεις, αλλά με βιογραφικό και interview. Αν και δεν υπάρχει συνεχής αξιολόγηση των ειδικευομένων, ο θεσμός του «Fader» (πατέρας) και των logbooks φαίνεται να βελτιώνει την εκπαίδευση τους. Ο τίτλος ειδικότητας αποκτάται με εξετάσεις. Μεγάλο είναι το ποσοστό ιατρών που κατευθύνονται προς τη γενική ιατρική.
Το πιο δημοφιλές αν και για πολλούς όχι επαρκές εκπαιδευτικό σύστημα ειδικοτήτων είναι αυτό της Μεγάλης Βρετανίας, στο οποίο και θα ήθελα να σταθούμε περισσότερο καθώς μεγάλος αριθμός νέων γιατρών, βρίσκει διέξοδο στο βρετανικό σύστημα υγείας:
Για την εισαγωγή στην ειδικότητα θεωρητικώς δεν απαιτείται τίποτα πέραν του πτυχίου αλλά ένα καλό βιογραφικό σημείωμα και βέβαια η απαραίτητη συνέντευξη
.
Οι βαθμίδες στην ειδικότητα έχουν ως εξής:
?ΗΟ (House Officer): είναι το 1ο έτος ειδίκευσης, κάτι ανάλογο με τo δικό μας 6ο έτος της Ιατρικής και την υπηρεσία υπαίθρου
?SHO (Senior House Officer): τα 2-3 επόμενα έτη ειδίκευσης με περιορισμένες ευθύνες. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής του ο SHO χειρουργικής, ολοκληρώνει έναν κύκλο παρακολούθησης όλων των χειρουργικών ειδικοτήτων (Rotation) και πρέπει να επιτύχει σ? ένα κύκλο εξετάσεων, τα γνωστά για τους χειρουργούς MRCS. Τελειώνοντας ο SHO λαμβάνει το certificate of basic surgical training για να περάσει στην επόμενη βαθμίδα.
?SpR (Specialist Registrar): είναι τα υπόλοιπα έτη ειδικότητας που οδηγούν στη λήψη τίτλου ειδίκευσης και απαιτούν αυξημένη εμπειρία και ευθύνες.
Τελειώνοντας ο ειδικευόμενος δίνει εξετάσεις για απόκτηση του Certificate of Completion of Surgical Training, οπότε πλέον μπορεί να πάρει θέση Consultant. Ακολουθούν διάφορα προγράμματα υποεξειδίκευσης τα λεγόμενα Fellowships.
Κύριο πλεονέκτημα του Αγγλικού συστήματος είναι η ύπαρξη των Tutors. Κάθε ειδικευόμενος βρίσκεται υπό την επίβλεψη ενός Tutor, ενός μέντορα με άλλα λόγια, με τον οποίο αναπτύσσεται μια προσωπική σχέση δασκάλου μαθητή με όλα τα θετικά επακόλουθα που μπορεί αυτό να έχει. Σημαντικό επίσης πλεονέκτημα είναι η χρήση των λεγόμενων logbooks, που είναι  βιβλιάρια ειδικευομένων στα οποία αναγράφονται οι δραστηριότητες και η πρόοδό τους.
Μια από τις νέες ριζικές αλλαγές στα μεταπτυχιακά προγράμματα ειδίκευσης της Μεγάλης Βρετανίας είναι η εισαγωγή των προγραμμάτων ?Foundation? (Αύγουστος 2005). Foundation είναι ένα διετές εκπαιδευτικό πρόγραμμα που γεφυρώνει την προπτυχιακή εκπαίδευση με την μεταπτυχιακή, ενσωματώνοντας τον χρόνο του ΗΟ και τον πρώτο χρόνο του SHO. Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν πρακτική εμπειρία με την κυκλική τοποθέτησή τους, ανά 3-6 μήνες, σε μια σειρά έμμισθων θέσεων από περιφερικά κέντρα υγείας μέχρι και εξειδικευμένα κέντρα τριτοβάθμιας περίθαλψης.  Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι θα εξετάζονται και με βάση την βαθμολογία θα καθορίζεται και η πρόοδός τους, αλλά και η δυνατότητα επιλογής της ειδικότητάς τους. Η εισαγωγή στα προγράμματα γίνεται με βιογραφικό σημείωμα (και συνέντευξη) αμέσως μετά την ολοκλήρωση των προπτυχιακών σπουδών. Σημαντικό ρόλο θα έχει και ο βαθμός απολυτηρίου. Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει ένα από τα 27 διαθέσιμα Foundation Schools για να κάνει την αίτησή του (Medical Training Application Service, www.mtas.ns.uk).
Θεωρητικά όσοι καταφέρουν να εισέλθουν σε ένα από αυτά τα πρόγραμματα, η μετάβαση στις βαθμίδες SHO και Registrar θα είναι πιο ομαλή και όχι μακρόχρονη δεδομένου ότι οι θέσεις των προγραμμάτων ?foundation? προκηρύσσονται ανάλογα με τις ανάγκες του συστήματος σε γιατρούς, ανά ειδικότητα και ανά γεωγραφική περιφέρεια.
Ταυτόχρονα πάντως με τα προγράμματα foundation, σε πολλά νοσοκομεία θα συνεχίσει να λειτουργεί και το κλασσικό σύστημα μεταπτυχιακής εκπαίδευσης, άγνωστο μέχρι πότε.
Και να περάσουμε στο Γαλλικό σύστημα. Στο γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα ισχύουν 3 κύκλοι ιατρικών σπουδών. Σε αδρές γραμμές οι 2 πρώτοι κύκλοι αντιστοιχούν στην ιατρική εκπαίδευση που παρέχουν οι ελληνικές ιατρικές σχολές. Η πρόσβαση στον 3° κύκλο είναι εκείνη που αφορά τους πτυχιούχους των ελληνικών ιατρικών σχολών. Στην Γαλλία η εισαγωγή στην ειδικότητα γίνεται με εξετάσεις Internat τύπου πανελλαδικών στο τέλος του 6ου έτους σπουδών της Ιατρικής Σχολής. Οι εξετάσεις αυτές πραγματοποιούνται ανά υγειονομική περιφέρεια με προφανείς τις συνέπειες για τους εκτός συστήματος. Είναι μάλλον απίθανο κάποιος ξένος να ειδικευτεί στη Γαλλία. Κατά την διάρκεια της ειδικότητας ο ειδικευόμενος εξετάζεται ανά έτος και αξιολογείται συνεχώς. Η λήψη του τίτλου ειδικότητας γίνεται από τον οικείο ιατρικό σύλλογο με εξετάσεις
. Αξίζει ωστόσο να σημειώσουμε ότι το 70% των αποφοίτων των ιατρικών σχολών της Γαλλίας οδεύει προς τη Γενική Ιατρική μέσω ενός διετούς προγράμματος ειδίκευσης και μόνο ένα 30% εξειδικεύεται μέσω Internat.
Στην Ιταλία τα πανεπιστήμια είναι αυτοδιοικούμενα και χρηματοδοτούνται από το κράτος ανάλογα με των αριθμό φοιτητων τις βαθμολογίες και την αξιολόγησή τους. Οι θέσεις ειδίκευσης είναι περιορισμένες και αφορούν μόνο τις Πανεπιστημιακές Κλινικές. Για την εισαγωγή πραγματοποιούνται εξετάσεις κάθε χρόνο ανά Πανεπιστήμιο για κάθε ειδικότητα σε συνδυασμό με συνέντευξη και CV... Λαμβάνονται επίσης υπόψη ο βαθμός του πτυχίου, ο βαθμός στο μάθημα της ειδικότητας και η διπλωματική. Δεν υπάρχει επετηρίδα και αναμονές ανάλογες της χώρας μας. Από το 1991 είναι υποχρεωτικές 400 ώρες θεωρητικής διδασκαλίας και 400 ώρες χειρουργικής εξάσκησης ετησίως. Συναντάμε και εδώ το θεσμό του βιβλιαρίου του ειδικευομένου. Οι ειδικευόμενοι δεν έχουν εφημερίες. Ο ειδικευόμενος αξιολογείται ετησίως με εξετάσεις όχι μόνο σχετικές με την ειδικότητα αλλά και με όλο το φάσμα της εγκυκλίου Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (ανατομία, βιοχημεία κτλ). Για τη λήψη τίτλου ειδικότητας γίνονται συμπληρωματικές εξετάσεις κατά τον τελευταίο χρόνο 
. Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι και στην Ιταλία το πρόβλημα του ιατρικού πληθωρισμού είναι τεράστιο και η ανεργία των ιατρών αποτελεί σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα.
Στην Γερμανία η εισαγωγή στην ειδικότητα γίνεται χωρίς εξετάσεις με βάση το CV και τη συνέντευξη, αφού ο ιατρός έχει ολοκληρώσει ενάμιση χρόνο πρακτικής εξάσκησης ανάλογης με το δικό μας αγροτικό ιατρείο ώστε να λάβει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Η βασική προϋπόθεση για να μπορέσει κανείς να πραγματοποιήσει την ειδίκευση στη Γερμανία είναι η απόκτηση της άδειας άσκησης επαγγέλματος της Ιατρικής (Approbation), ανεξαρτήτως από τη χώρα προέλευσης. Η ειδίκευση πραγματοποιείται σε νοσοκομεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το γερμανικό κράτος. Η γνωστή μας επετηρίδα δεν υπάρχει στη Γερμανία, ωστόσο πολύ ιατροί δυσκολεύονται να βρουν θέσεις σαν ειδικευόμενοι και μπορεί να περιμένουν αρκετά χρόνια. Ο διευθυντής ενός νοσοκομείο επιλέγει βάση δικών του κριτηρίων τους υπαλλήλους του. Ο κάθε ενδιαφερόμενος ανταγωνίζεται με όλους τους ενδιαφερόμενους παγκοσμίως και πρέπει να εξασφαλίσει βάση των προσόντων του μια θέση εργασίας σε νοσοκομείο ως «βοηθός ιατρός» (Assistenzarzt). Εφόσον το βιογραφικό σημείωμα προκαλέσει το ενδιαφέρον του διευθυντή, ο ενδιαφερόμενος θα περάσει από συνέντευξη. Οπότε το επίπεδο γνώσεων της Γερμανικής γλώσσας θα πρέπει να είναι αρκετά καλό. Πόσο καλό; Αυτό το κρίνει ο διευθυντής. Κατα τη διάρκεια της ειδικότητας δεν υπάρχουν εξετάσεις. Υπάρχει ωστόσο βιβλιάριο ειδικευομένου. Οι ειδικευόμενοι είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν συγκεκριμένο αριθμό δραστηριοτήτων ανάλογα με την ειδικότητά τους. Προκειμένου για της παθολογικές ειδικότητες όλοι πρέπει να γίνουν γενικοί παθολόγοι ακολουθώντας μια 6 χρονη περίοδο εξειδίκευσης και στη συνέχεια να πάρουν περεταίρω εξειδίκευση για καρδιολόγοι, γαστρεντερολόγοι κλπ. Για τις χειρουργικές ειδικότητες ισχύει το ανάλογο (6 χρόνια γεν. Χειρουργικής και στη συνέχεια εξειδίκευση). Πρέπει να αναφερθεί ότι ο Διευθυντής της κλινικής έχει μεγάλη ισχύ και είναι επίσης αυτός που κρίνει την εξέλιξη του ειδικευόμενου, παρέχοντάς του δυνατότητα να παρακολουθήσει τις απαιτούμενες για την λήψη ειδικότητας δραστηριότητες. Η λήψη τίτλου ειδικότητας γίνεται χωρίς εξετάσεις στον οικείο ιατρικό σύλλογο
.
Μετά από αυτή τη σύντομη ανασκόπηση γίνεται φανερή η υπάρχουσα ποικιλομορφία στα μεταπτυχιακά ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα ειδικότητας, η οποία δημιουργεί γιατρούς «2 και 3 ταχυτήτων» και πρακτικά προβλήματα στην ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπινου ιατρικού δυναμικού μέσα στην Ευρωπαική Ένωση. Επιθυμία όλων και στόχος των Ευρωπαικών Ιατρικών Οργανώσεων είναι η εναρμόνιση της μεταπτυχιακής ιατρικής εκπαίδευσης, η ισοτιμία και ισοβαθμία στην ποιότητα της εκπαίδευσης με  τον καθορισμό πανευρωπαικών κριτηρίων για την λήψη ενιαίων ευρωπαϊκών
τίτλων ειδικότητας.
Η προσπάθεια ενιαιοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων έχει αρχίσει με βραδείς ρυθμούς από το 1985. Την υλοποίηση της έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση Ιατρικών Ειδικοτήτων (EUMS) σε συνεργασία με την Advisory Committee of Medical Training. Σύμφωνα λοιπόν με τις συστάσεις των Επιτροπών Ιατρικής Εκπαίδευσης στην Ευρώπη ένα ιδανικό πρόγραμμα ειδικοτήτων πρέπει να περιλαμβάνει:
  1. Κριτήρια εισαγωγής στις Ιατρικές ειδικότητες. Π.χ. εξετάσεις, βιογραφικό, βαθμός πτυχίου
  2. Καθορισμός κέντρων ικανών να παρέχουν ειδικότητα και διαχωρισμός τους σε 1βάθμια, 2βάθμια και 3βάθμια
  3. Δημιουργία συγκεκριμένων προγραμμάτων και καθορισμός χρόνου και εκπαιδευτικού αντικειμένου για κάθε ειδικότητα από ειδικές επιτροπές
  4. Κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτών
  5. Συνεχής αξιολόγηση του ειδικευομένου, του εκπαιδευτή αλλά και του εκπαιδευτικού κέντρου
  6. Ορθολογική κατανομή του ανθρώπινου ιατρικού δυναμικού ανά ειδικότητα και ανά γεωγραφική θέση. Ενίσχυση των λιγότερο δημοφιλών ειδικοτήτων (Γενική ιατρική, ιατρική της εργασίας, γηριατρική κ.α.). Ενίσχυση της επαρχίας.
Στόχος: Η ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος, καλή παροχή υπηρεσιών υγείας στο επίπεδο των ειδικοτήτων, η καλή 1βάθμια φροντίδα υγείας και βέβαια η αντιμετώπιση του ιατρικού πληθωρισμού, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στον ελληνικό ιατρικό χώρο.
Η μετά το πτυχίο εκπαίδευση χτίζει το σύστημα υγείας του μέλλοντος. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας σε έναν μεγάλο βαθμό στηρίζεται στη δραστηριότητα των ειδικευομένων . Η επικείμενη αναμόρφωση του συστήματος λήψης ειδικότητας στη χώρα μας θα πρέπει να είναι δομημένη με βάση τα σύγχρονα πρότυπα εκπαίδευσης. Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, δεν αρκούν μόνο οι πολιτικοί υγείας αλλά χρειάζονται και αυτοί που βιώνουν την καθημερινή πραγματικότητα.
Αναγκαία η χάραξη εθνικής στρατηγικής για την υγεία με προτεραιότητα στην κατάστρωση υγειονομικού χάρτη της χώρας με έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη του ΕΣΥ και κυρίως στην ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Τμήμα της γενικότερης εθνικής στρατηγικής για την υγεία θα είναι και οι ειδικές πολιτικές για την Ιατρική εκπαίδευση, η οποία άλλωστε δεν εξαντλείται στην ειδικότητα, αλλά ξεκινάει από το πανεπιστήμιο και προεκτείνεται επάπειρον  στη δια βίου Συνεχιζόμενη Ιατρική Εκπαίδευση. Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τις εθνικές μας στοχοθετήσεις πρέπει να παρακαθήσουν η πολιτεία ως εθνική ρυθμιστική αρχή χρηματοδότησης του συστήματος υγείας, οι εκπρόσωποι των γιατρών (Ιατρικοί σύλλογοι, σύλλογοι ειδικευομένων, σύλλογοι φοιτητών), οι φορείς της Ιατρικής εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο, Ιατρικές Εταιρείες), για μια σφαιρική και συνολική επανατοποθέτηση του προβλήματος.